Útmutató a Stratégiai Erőszakmentes Küzdelmekhez

Forrás: CANVAS (Belgrád) Core Curriculum - Szrgya Popovics et al., továbbá Albert Einstein Institution (East Boston) - Dr. Gene Sharp nyomán

ÚTMUTATÓ A STRATÉGIAI ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMHEZ

II. TERVEZÉSI SZEMPONTOK

Oldal létrehozva: 2019-01-25

Utolsó formázás: 2019-02-08

 

II. 9 A CÉLKÖZÖNSÉG

Gyorsfordítás

 

A CÉLKÖZÖNSÉGEK MEGHATÁROZÁSA ÉS

A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓS ÜZENETEK

 

Van egy régi angol mondás, hogy „A toll hatalmasabb, mint a kard”. Ha ezek a szavakat ma írták volna, valószínűleg így lenne: „A SZAVAK erősebbek, mint a hadseregek”.

Az üzenetközlés és a közönség befolyásolása nélkülözhetetlen összetevői a stratégiai erőszakmentes mozgalomnak. Ezek a következőkhöz szükségesek:

  • segíteni az embereknek az elégedetlenségük, sérelmeik és kívánságaik kifejezésére;
  • közvetíteni az erőszakmentes mozgalom látásmódját és célkitűzéseit;
  • megosztani információkat, tényeket, amelyeket az ellenfél eltitkol vagy amelyekről nem akarja, hogy az emberek tudják;
  • üzeneteket közvetíteni a társadalom különböző csoportjaihoz, vagy a lakosság egészéhez;
  • befolyásolni a választók vitáit és felfogását;
  • befolyásolni az ellenfél tartóoszlopait;
  • tájékoztatást és üzeneteket közvetíteni a média és a nemzetközi közösség számára.

  

ESETTANULMÁNY:

A „Marlboro Man” hatása a közönségre

Íme (a Marlboro reklámembere - a szerk.) MUCHO MACHO, a cowboy - férfias, kemény, erős, független és jó megjelenésű.

Mi vagyunk ezek – gondoltam volna, ha Marlborót fogyasztanánk – akik osztozunk ezekben a vonásokban. A Philip Morris, a cég, aki termeli ezeket a füstölőket, a történelem egyik legsikeresebb pszichológiai műveletét vitte véghez.

Ha elfogadnánk ezt felépített fikciót, függőként végeznénk, olyan szertől, ami rákot, szívbetegséget, tüdőtágulást, impotenciát és korai öregedést okoz.

Ezt azért tesszük, mert úgy mutatják be nekünk a Marlboro-férfit, mint, aki állítólag az egészség és a férfiasság mintaképe.

A valóságban ez az ember valószínűleg egy modell volt, aki soha nem lovagolt lovon, egy kis lakásban élt egy hatalmas városban, és kivéve a fotózásokat, soha nem hagyta el a várost semmilyen más alkalom miatt. És mi lehet még ennél is rosszabb? A Marlboro-férfi maga is tüdőrákban halt meg! 

A Marlboro Man a példája annak, hogy a célzott és stratégiai kommunikáció, annyira erőteljes, hogy még arra is képesek befolyásolni az embereket, hogy végezzek magukra káros tevékenységeket. Ha emberek millióinak életét meg lehet változtatni csaló üzenettel, képzeljük el, hányat befolyásolhat egy igaz üzenet!

 

FELADAT

  • Értsd meg a hatékonyan célzott kommunikáció négy összetevőjét, ismerd fel és határozd meg a célközönséget.

 

Ahhoz, hogy üzeneteket kommunikálj, el kell döntened, 

  • kire akarsz hatni (a cél),
  • mit kell mondani (az üzenet), és
  • hogyan kell kommunikálni az elmondandó dolgokat (a hírnök).

Nektek is ismeretek kell azt a hatást, amit az üzenet és a hírnök hordoz, így azt megfelelően beállíthatjátok (visszacsatolás).

A stratégiai, erőszakmentes küzdelem céljaira 

  • át kell tekinteni a stratégiai becsléseteket és terveiteket, hogy
  • azonosítsátok a céljaitokat és
  • meghatározzátok a lehetséges üzeneteket és
  • hírnököket.

  

(A KOMMUNIKÁCIÓ HATÁSKÉPLETE - a szerk.) 

  1. CÉL
  2. ÜZENET
  3. HÍRNÖK
  4. VISSZACSATOLÁS

 

A KOMMUNIKÁCIÓ HATÓEREJE  

A sikeres kommunikációs művelet elvégzéséhez elemezni kell a különböző csoportokat, amelyekkel a mozgalmatok foglalkozik. Ezek a kategóriák, az úgy nevezett „célközönségek”, a következők: 

  • Tagok és támogatók
  • Lehetséges mindenki
  • Nemzetközi közösség
  • Szélesebb közönség, beleértve az ellenfeledet támogatókat is.

 

CSOPORT

SZÁNDÉK

TAGOK ÉS TÁMOGATÓK

Szeretnéd, hogy a mozgalmad tagjai legyenek merészek, motiváltak és álljanak készen a cselekvésre, akár kockázatokat is vállalva a mozgalom Jövőképéért

TÁGABB KÖZÖNSÉG:
A közösségek szélesebb spektruma: az ellenfeletektől és támogatóiktól más társadalmilag aktív csoportokig.

Közülük sok személynek és csoportnak, köztük azoknak is, akik pillanatnyilag tovább támogatják az ellenfeledet, érzelmileg elmozdítani a ti mozgalmatokkal való összhang és Jövőkép felé.

POTENCIÁLISAN MINDENKI:
(„az ellenzék más tagjai”) a társadalom minden egyes csoportja, aminek hasonló Jövőképe van, elkötelezettek az erőszakmentes eszközök iránt, és észrevehető infrastruktúrával rendelkeznek.

Azt akarod, hogy csatlakozzanak egy széles koalícióhoz, együttműködést nyerve, és együttlétet, amíg a stratégiai célotokat eléritek.

NEMZETKÖZI CÉLKÖZÖNSÉG:
Nemzetközi civil szervezetek, külföldi média, kormányzatok, szakszervezetek, vallási csoportok, nemzetközi üzleti közösségek, stb.

Azt szeretnéd, hogy támogassák, és népszerűsítsék a jövőképedet

 

PÉLDA / ESETTANULMÁNY

Otpor Szerbia, 2000. április.

Az Otpor megpróbálta egyesíteni a szerb ellenzéket,

CÉLKÖZÖNSÉGEI AZ ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMBEN

  • TAGOK ÉS TÁMOGATÓK
  • POTENCIÁLIS MINDENKI
  • A TÁGABB KÖZÖNSÉG (Milosevic támogatói is)
  • A NEMZETKÖZI KÖZÖSSÉG (Kofi Annan)

 

FONTOS:

A kommunikáció szakértője tudja, hogy a hatalmat szervezeteken keresztül gyakorolják.

 

Ahhoz, hogy a célzott kommunikáció hatékony legyen a mozgalmon belül és kívül, a belső kommunikációs csatornáknak hatékonyan kell működniük. Az üzeneteknek simán és gyors kommunikáción keresztül kell „felfelé és lefelé” áramlaniuk, annak biztosításával, hogy az üzenetek:

  • legyenek érthetők,
  • finomítottak, ha szükséges, és hogy
  • következetes és
  • ellentmondásmentes üzenetek érkezzenek a mozgalom vezetéséből.

Ahhoz, hogy ez megtörténjen, miután a célzott kommunikáció megkezdődött, annak folyamatosnak kell lennie. Ez

  • csökkenti a lehetőségét, hogy a célzott fél más referenciapontokat használjon (például az ellenfél propagandáját), és, hogy
  • értékelje, ha üzenetet küldesz nekik.

Nektek is emlékezetben kell tartanotok, hogy ha a célzott kommunikáció elveszíti hitelességét, akkor hatástalanná válik. Ezért minden célzott kommunikációnak ellenőrizhető tényeken kell alapulnia.

Annak érdekében, hogy erősebbé tegyük a pontokat, hangsúlyozhatunk bizonyos tényeket és a tények jelentését. Például dönthettek úgy, hogy egy-egy eseményt vagy egy-egy történetet hangsúlyoztok, annak a következtetésnek a kialakításához, ami megerősíti a mozgalmatok üzeneteit.

 

FELADAT

  • Ismerjük meg az elő-kommunikációt (érzékenyítés – a szerk.), mint annak elemzését, hogyan kell befolyásolni a célközönség hozzáállását.
  • Készítsük el a kommunikációs célok priorizálását a SETI-modell (Strategic Emotional Tactical Information) segítségével.

 

ELŐ-KOMMUNIKÁCIÓ:

A TEREPMUNKA ELŐKÉSZÍTÉSE

"A pre-kommunikáció definiálható, mint a célközönség analízise, testre szabott üzenetekkel való megközelítése, amelyek felkészítik a célközönséget, hogy érzékenyek legyenek a nagy kommunikációs kampányokra, ezáltal maximalizálva a mozgalom üzeneteit. "

– Jacques Ellul a Propaganda (1962. – a szerk.) című könyvében.

A farmerek tanulmányozzák és elemzik a talajviszonyokat. A talaj állapotának analízise és a mezőgazdasági termékek piaci igényeinek elemzése alapján a mezőgazdasági termelő eldönti, hogy milyen növényeket kell ültetni.

Hasonlóképpen hozzák a kommunikációs szakértők a döntéseiket az Üzenet témáiról, a kampányokról és a technikákról: a célközönség és céljuk elemzése alapján.

Ahogyan a farmer is tanulmányozza a talajt, a kommunikációs szakértőnek meg kell vizsgálnia a célcsoportot.

Néhány megfontolandó kérdés:

  • Ki a célpopuláció? Mi a vallásuk, kulturális, gazdasági és politikai történelmük?
  • A célpopuláció homogén vagy változatos? Hogyan alakult ki így?
  • Melyek a célközönség különböző csoportjainak kulturális preferenciái?
  • Melyek a társadalom jó értékes és csodált szimbólumai a célcsoportban? [Lásd még: Kapitány Ágnes és Kapitány Gábor: Értékpreferenciák a választási kampányokban (1990-2014)!!!- a szerk.] 
  • Milyen nyelven beszélnek a célcsoportok az életük kérdéseiről?
  • Mik az emberek életének reményei és elvárásai?
  • Mi a különbség ezen remények és várakozások és az emberek életének valósága között?

Az ilyen kérdésekre adott válaszok alapján a kommunikációs szakértő elkezdi megérteni, melyek azok az üzenetek, szimbólumok, szavak és nyelv, ami iránt a lakosság a leginkább fogékony, kiemelve a termék megkülönböztető tulajdonságait, azokat, amelyek „eladják” a célzott kommunikációban.

 

MINTA CÉLOK:

  • „Tudatosítani az emberekben, hol vannak az irodáitok.”  (Taktikai/Informatív)
  • „Tudatosítani az emberekben, hogy a választásokat rendszeresen meghamisítják.” (Stratégiai /Tájékoztató)
  • „Erősíteni a mozgalom letartóztatott vagy megsérült tagjai iránti szimpátiát.” (Taktikai /Érzelmi)
  • "Támogatni azt az érzést, hogy az ellenfeled irritáló.” (Stratégiai /Érzelmi)

Mielőtt a mozgalom megkezdi a célzott kommunikáció használatát, fontoljátok meg kommunikációs terv meghatározását, annak érdekében, hogy prioritásként kezelje a stratégiai és taktikai jellegű célkitűzéseiteket.

 

GYAKORLAT

A SETI GRAPH

  • Állítsátok össze a különböző kiválasztott célközönségekhez szóló kommunikációs célkitűzéseket (pl. mezőgazdasági termelők, nemzetközi közösség stb.). 
  • A kommunikációs céljaitokat jellemzőik szerint kategorizáljátok táblázatos formába (lásd a lenti példában).

  

 

·     Stratégiai / Informatív célkitűzés

 

·   Stratégiai / Informatív célkitűzés

 

·   Pl.: Tudatosítani az emberekben, hogy a választásokat meghamisították

 

Stratégiai

(Hosszabb távú)

 

·      Stratégiai / Érzelmi célkitűzés

 

·     Pl.: Támogatni azt az érzést, hogy az ellenfeled irritáló

 

·    Stratégiai / Érzelmi célkitűzés

 

Informatív

 

SETI

 

  

 

Érzelmi

 

·   Taktikai / Informatív célkitűzés

 

·   Pl.: Tudatosítani az emberekben, hol vannak az irodáitok

 

·   Taktikai / Informatív célkitűzés

 

Taktikai

(Rövidebb távú)

 

·   Pl.: Erősíteni a mozgalom letartóztatott vagy megsérült tagjai iránti szimpátiát

 

·   Taktikai / Érzelmi célkitűzés

 

·   Taktikai / Érzelmi célkitűzés 

 

 

 A BEVONÓDÁS SZINTJEI 

 

Közömbösség

 

 

Érdeklődés

 

Ismeret, tudás

 

Odaadás, azonosulás

 

Akció

 

A PRIORITÁSI SZINTEK

  • Rövidebb távú = Taktikai / Hosszabb távú = Stratégiai prioritások
  • Érzelmi / Informatív

FONTOS!

A kommunikációs kampány célja kimozdítani az embereket a mozgalmatok és a Jövőképetek iránti közömbösségükből, az érdeklődésen, ismereteken keresztül az elkötelezettség, végül a mozgalmatok és a jövőképetek érdekében történő fellépésig.

Ez a lépésről lépésre haladó folyamat azt igényli, hogy a kezdet rövid távú (taktikai) tájékoztatási és érzelmi kommunikációs legyen. Ahogy haladtok a folyamatban, a kommunikációs célokat áthelyezitek a hosszabb távú (stratégiai) érzelmi - tájékoztató célok felé.

Végül: az érzelmi kommunikációs célok, amelyek az embereket mozgásba lendítik

a kommunikációs kampány hatékonysága hosszú távon attól függ, mennyire lesztek képesek tovább vinni az embereket a stratégiai érzelmi célok felé, a SETI diagram jobb felső részébe(n).

 

AZ ÜZENET

Miután

  • a célközönséget elemeztétek,
  • megállapítottátok a kommunikációs célokat és
  • a prioritásokat,
  • az üzeneteteket kell meghatároznotok.

Az üzeneted 

  • korlátozott,
  • világos és
  • igaz információ,

 amit az erőszakmentes mozgalmad kommunikálni fog ahhoz, hogy 

  • lelkesítse,
  • meggyőzze, és
  • ösztönözze a célközönségeteket a
    • támogatásra, és hogy
    • vegyenek részt a mozgalmatok akcióiban.

Üzeneteteknek elő kell mozdítania akciót, vagy arra kell késztetnie az embereket, hogy készek legyenek a cselekvésre egy későbbi üzenet alapján.

Az üzenetnek kapcsolódnia kell a mozgalom Jövőképéhez.

 

AZ ALÁBBI KÉRDÉSEKRE KELL VÁLASZT ADNOTOK:

  • Szeretnétek-e ugyanazt az üzenetet küldeni a különböző csoportokhoz? Miért igen, vagy miért nem?
  • Kell-e különböző csoportok irányába (például a mezőgazdasági termelőknek és a köztisztviselőknek) ugyanazt a célzott kommunikációt folytatni? Miért vagy miért nem? 
  • Milyen egyetemes értékekre és hitbéli hagyományokra szeretnétek hivatkozni a papság vagy a nemzetközi közösség képviselőinek címezve?
  • Milyen módokon szerezhettek visszajelzést vagy mérhetitek a célzott kommunikáció hatását? (A kormány reakciói, személyes válaszok, az erőszakmentes ellenállás megmozdulásai számának, a mozgalom az emberi erőforrásainak és anyagi erőforrásainak növekedése, stb).

 

TIPP

A tények nem beszélnek magukért, és csak akkor kapnak jelentést, amikor összefüggésbe helyezik!

TIPP

A stratégáknak meg kell tartaniuk az üzenet világosnak, és tartaniuk kell magukat hozzá!

 

ÖSSZEFOGLALÓ

A hatékony, célzott kommunikáció megköveteli:

  1. a cél azonosítását,
  2. az üzenet megfogalmazását,
  3. a hírnököt, és
  4. a visszacsatolási mechanizmust.

 A kommunikációs kampány megkezdése előtt fontos elemezni a potenciális célcsoportokat, és meghatározni az üzenetet és a hírnököt.

Ezek a tevékenységek kulcsfontosságú szerepet játszanak annak megértésében, hogyan lehet a legjobb hatást kiváltani egy célközönségre. Az előzetes kommunikációt (érzékenyítést) arra is fel lehet használni, hogy segítsétek a célközönséget érzékenyebbé tenni a későbbi üzenetekhez.

Fontos, hogy az erőszakmentes mozgalmak tanulmányozzák és különböztessenek meg négy különböző célcsoportot:

  • tagok és támogatók,
  • szélesebb közönség,
  • lehetséges szövetségesek és
  • a nemzetközi közösség.

Továbbá, és tanulják meg, hogyan kell prioritásként kezelni a kommunikációs célokat minden egyes különböző csoport számára. A SETI diagram hasznos lehet ebben.

Végül, az embereket cselekvésre az érzelmi kommunikációs célok vezetik;

a kommunikációs kampány hosszú távú eredményessége attól a képességetektől függ, hogyan tudjátok az embereket további mozgásba lendíteni, a a SETI diagram jobb felső részében lévő Stratégiai Érzelmi célok irányába. 

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 20
Tegnapi: 3
Heti: 30
Havi: 34
Össz.: 6 823

Látogatottság növelés
Oldal: II.9 Célközönség
Útmutató a Stratégiai Erőszakmentes Küzdelmekhez - © 2008 - 2025 - eroszakmentes.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »