ÚTMUTATÓ A STRATÉGIAI ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMHEZ
II. TERVEZÉSI SZEMPONTOK
Oldal létrehozva: 2019-01-25
Utolsó formázás: 2019-02-08
II. 9 A CÉLKÖZÖNSÉG
Gyorsfordítás
A CÉLKÖZÖNSÉGEK MEGHATÁROZÁSA ÉS
A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓS ÜZENETEK
Van egy régi angol mondás, hogy „A toll hatalmasabb, mint a kard”. Ha ezek a szavakat ma írták volna, valószínűleg így lenne: „A SZAVAK erősebbek, mint a hadseregek”.
Az üzenetközlés és a közönség befolyásolása nélkülözhetetlen összetevői a stratégiai erőszakmentes mozgalomnak. Ezek a következőkhöz szükségesek:
ESETTANULMÁNY:
A „Marlboro Man” hatása a közönségre
Íme (a Marlboro reklámembere - a szerk.) MUCHO MACHO, a cowboy - férfias, kemény, erős, független és jó megjelenésű.
Mi vagyunk ezek – gondoltam volna, ha Marlborót fogyasztanánk – akik osztozunk ezekben a vonásokban. A Philip Morris, a cég, aki termeli ezeket a füstölőket, a történelem egyik legsikeresebb pszichológiai műveletét vitte véghez.
Ha elfogadnánk ezt felépített fikciót, függőként végeznénk, olyan szertől, ami rákot, szívbetegséget, tüdőtágulást, impotenciát és korai öregedést okoz.
Ezt azért tesszük, mert úgy mutatják be nekünk a Marlboro-férfit, mint, aki állítólag az egészség és a férfiasság mintaképe.
A valóságban ez az ember valószínűleg egy modell volt, aki soha nem lovagolt lovon, egy kis lakásban élt egy hatalmas városban, és kivéve a fotózásokat, soha nem hagyta el a várost semmilyen más alkalom miatt. És mi lehet még ennél is rosszabb? A Marlboro-férfi maga is tüdőrákban halt meg!
A Marlboro Man a példája annak, hogy a célzott és stratégiai kommunikáció, annyira erőteljes, hogy még arra is képesek befolyásolni az embereket, hogy végezzek magukra káros tevékenységeket. Ha emberek millióinak életét meg lehet változtatni csaló üzenettel, képzeljük el, hányat befolyásolhat egy igaz üzenet!
FELADAT
Ahhoz, hogy üzeneteket kommunikálj, el kell döntened,
Nektek is ismeretek kell azt a hatást, amit az üzenet és a hírnök hordoz, így azt megfelelően beállíthatjátok (visszacsatolás).
A stratégiai, erőszakmentes küzdelem céljaira
(A KOMMUNIKÁCIÓ HATÁSKÉPLETE - a szerk.)
A KOMMUNIKÁCIÓ HATÓEREJE
A sikeres kommunikációs művelet elvégzéséhez elemezni kell a különböző csoportokat, amelyekkel a mozgalmatok foglalkozik. Ezek a kategóriák, az úgy nevezett „célközönségek”, a következők:
CSOPORT |
SZÁNDÉK |
TAGOK ÉS TÁMOGATÓK |
Szeretnéd, hogy a mozgalmad tagjai legyenek merészek, motiváltak és álljanak készen a cselekvésre, akár kockázatokat is vállalva a mozgalom Jövőképéért |
TÁGABB KÖZÖNSÉG: |
Közülük sok személynek és csoportnak, köztük azoknak is, akik pillanatnyilag tovább támogatják az ellenfeledet, érzelmileg elmozdítani a ti mozgalmatokkal való összhang és Jövőkép felé. |
POTENCIÁLISAN MINDENKI: |
Azt akarod, hogy csatlakozzanak egy széles koalícióhoz, együttműködést nyerve, és együttlétet, amíg a stratégiai célotokat eléritek. |
NEMZETKÖZI CÉLKÖZÖNSÉG: |
Azt szeretnéd, hogy támogassák, és népszerűsítsék a jövőképedet |
PÉLDA / ESETTANULMÁNY
Otpor Szerbia, 2000. április.
Az Otpor megpróbálta egyesíteni a szerb ellenzéket,
CÉLKÖZÖNSÉGEI AZ ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMBEN
FONTOS:
A kommunikáció szakértője tudja, hogy a hatalmat szervezeteken keresztül gyakorolják.
Ahhoz, hogy a célzott kommunikáció hatékony legyen a mozgalmon belül és kívül, a belső kommunikációs csatornáknak hatékonyan kell működniük. Az üzeneteknek simán és gyors kommunikáción keresztül kell „felfelé és lefelé” áramlaniuk, annak biztosításával, hogy az üzenetek:
Ahhoz, hogy ez megtörténjen, miután a célzott kommunikáció megkezdődött, annak folyamatosnak kell lennie. Ez
Nektek is emlékezetben kell tartanotok, hogy ha a célzott kommunikáció elveszíti hitelességét, akkor hatástalanná válik. Ezért minden célzott kommunikációnak ellenőrizhető tényeken kell alapulnia.
Annak érdekében, hogy erősebbé tegyük a pontokat, hangsúlyozhatunk bizonyos tényeket és a tények jelentését. Például dönthettek úgy, hogy egy-egy eseményt vagy egy-egy történetet hangsúlyoztok, annak a következtetésnek a kialakításához, ami megerősíti a mozgalmatok üzeneteit.
FELADAT
ELŐ-KOMMUNIKÁCIÓ:
A TEREPMUNKA ELŐKÉSZÍTÉSE
"A pre-kommunikáció definiálható, mint a célközönség analízise, testre szabott üzenetekkel való megközelítése, amelyek felkészítik a célközönséget, hogy érzékenyek legyenek a nagy kommunikációs kampányokra, ezáltal maximalizálva a mozgalom üzeneteit. "
– Jacques Ellul a Propaganda (1962. – a szerk.) című könyvében.
A farmerek tanulmányozzák és elemzik a talajviszonyokat. A talaj állapotának analízise és a mezőgazdasági termékek piaci igényeinek elemzése alapján a mezőgazdasági termelő eldönti, hogy milyen növényeket kell ültetni.
Hasonlóképpen hozzák a kommunikációs szakértők a döntéseiket az Üzenet témáiról, a kampányokról és a technikákról: a célközönség és céljuk elemzése alapján.
Ahogyan a farmer is tanulmányozza a talajt, a kommunikációs szakértőnek meg kell vizsgálnia a célcsoportot.
Néhány megfontolandó kérdés:
Az ilyen kérdésekre adott válaszok alapján a kommunikációs szakértő elkezdi megérteni, melyek azok az üzenetek, szimbólumok, szavak és nyelv, ami iránt a lakosság a leginkább fogékony, kiemelve a termék megkülönböztető tulajdonságait, azokat, amelyek „eladják” a célzott kommunikációban.
MINTA CÉLOK:
Mielőtt a mozgalom megkezdi a célzott kommunikáció használatát, fontoljátok meg kommunikációs terv meghatározását, annak érdekében, hogy prioritásként kezelje a stratégiai és taktikai jellegű célkitűzéseiteket.
GYAKORLAT
A SETI GRAPH
· Stratégiai / Informatív célkitűzés
· Stratégiai / Informatív célkitűzés
· Pl.: Tudatosítani az emberekben, hogy a választásokat meghamisították
|
Stratégiai (Hosszabb távú) |
· Stratégiai / Érzelmi célkitűzés
· Pl.: Támogatni azt az érzést, hogy az ellenfeled irritáló
· Stratégiai / Érzelmi célkitűzés |
Informatív |
SETI
|
Érzelmi |
· Taktikai / Informatív célkitűzés
· Pl.: Tudatosítani az emberekben, hol vannak az irodáitok
· Taktikai / Informatív célkitűzés
|
Taktikai (Rövidebb távú) |
· Pl.: Erősíteni a mozgalom letartóztatott vagy megsérült tagjai iránti szimpátiát
· Taktikai / Érzelmi célkitűzés
· Taktikai / Érzelmi célkitűzés
|
A BEVONÓDÁS SZINTJEI
Közömbösség
|
Érdeklődés |
Ismeret, tudás |
Odaadás, azonosulás |
Akció |
A PRIORITÁSI SZINTEK
FONTOS!
A kommunikációs kampány célja kimozdítani az embereket a mozgalmatok és a Jövőképetek iránti közömbösségükből, az érdeklődésen, ismereteken keresztül az elkötelezettség, végül a mozgalmatok és a jövőképetek érdekében történő fellépésig.
Ez a lépésről lépésre haladó folyamat azt igényli, hogy a kezdet rövid távú (taktikai) tájékoztatási és érzelmi kommunikációs legyen. Ahogy haladtok a folyamatban, a kommunikációs célokat áthelyezitek a hosszabb távú (stratégiai) érzelmi - tájékoztató célok felé.
Végül: az érzelmi kommunikációs célok, amelyek az embereket mozgásba lendítik;
a kommunikációs kampány hatékonysága hosszú távon attól függ, mennyire lesztek képesek tovább vinni az embereket a stratégiai érzelmi célok felé, a SETI diagram jobb felső részébe(n).
AZ ÜZENET
Miután
Az üzeneted
amit az erőszakmentes mozgalmad kommunikálni fog ahhoz, hogy
Üzeneteteknek elő kell mozdítania akciót, vagy arra kell késztetnie az embereket, hogy készek legyenek a cselekvésre egy későbbi üzenet alapján.
Az üzenetnek kapcsolódnia kell a mozgalom Jövőképéhez.
AZ ALÁBBI KÉRDÉSEKRE KELL VÁLASZT ADNOTOK:
TIPP
A tények nem beszélnek magukért, és csak akkor kapnak jelentést, amikor összefüggésbe helyezik!
TIPP
A stratégáknak meg kell tartaniuk az üzenet világosnak, és tartaniuk kell magukat hozzá!
ÖSSZEFOGLALÓ
A hatékony, célzott kommunikáció megköveteli:
A kommunikációs kampány megkezdése előtt fontos elemezni a potenciális célcsoportokat, és meghatározni az üzenetet és a hírnököt.
Ezek a tevékenységek kulcsfontosságú szerepet játszanak annak megértésében, hogyan lehet a legjobb hatást kiváltani egy célközönségre. Az előzetes kommunikációt (érzékenyítést) arra is fel lehet használni, hogy segítsétek a célközönséget érzékenyebbé tenni a későbbi üzenetekhez.
Fontos, hogy az erőszakmentes mozgalmak tanulmányozzák és különböztessenek meg négy különböző célcsoportot:
Továbbá, és tanulják meg, hogyan kell prioritásként kezelni a kommunikációs célokat minden egyes különböző csoport számára. A SETI diagram hasznos lehet ebben.
Végül, az embereket cselekvésre az érzelmi kommunikációs célok vezetik;
a kommunikációs kampány hosszú távú eredményessége attól a képességetektől függ, hogyan tudjátok az embereket további mozgásba lendíteni, a a SETI diagram jobb felső részében lévő Stratégiai Érzelmi célok irányába.