Útmutató a Stratégiai Erőszakmentes Küzdelmekhez

Forrás: CANVAS (Belgrád) Core Curriculum - Szrgya Popovics et al., továbbá Albert Einstein Institution (East Boston) - Dr. Gene Sharp nyomán

ÚTMUTATÓ A STRATÉGIAI ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMHEZ

II. TERVEZÉSI SZEMPONTOK

 

Oldal létrehozva: 2019-01-25

Utolsó formázás: 2019-02-26

 

II. 10 KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK

Gyorsfordítás

 

A KOMMUNIKÁCIÓ ESZKÖZEI. A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI, KATEGÓRIÁI 

 

Miután a célközönség feltérképezése megtörtént, és kommunikációs célkitűzéseiteket a célközönség minden rétegére meghatároztátok, a következő kihívás az, hogyan válasszátok ki a megfelelő csatornát, amin az üzeneteteket a kiválasztott célközönségnek továbbítjátok. 

Annak érdekében, hogy maximalizáljátok az üzenet tartalmának hatását a célközönségre, szükséges világosan megkülönböztetnetek a kommunikáció típusai és kategóriái közül melyek lesznek a leghatékonyabbak, hogy az üzenet eljusson a kiválasztott közönség számára.

 

(PÉLDÁK)

Gesztusokban és a nyomtatott kommunikációban ábrázolt szimbólumok – összeszorított ököl a falon, egy idős hölgy egy gesztusa, Szerbia, 2000. május.

"Kész!" - 1,2 millió matrica és még sok más, mint 60 tonna füzet, plakátok, kiadványok és egyéb nyomtatott anyagok a Milosevics elleni kampányban

Szerbia, 2000.

„Gotov je! 23/9/2000” („ Készen van!") és a választások dátuma – ezt az egyszerű mobiltelefonos SMS-t félmillióan küldték tovább mobiltelefon-használók a Milosevics elleni szerbiai kampány végső szakaszában.

 

FONTOS:

Az üzenetetek kommunikálásához különféle csatornák állnak rendelkezésre, és a mozgalom kommunikációs szakemberei választásának szelektívnek kell lennie - mindig szem előtt tartva célközönség jellemzőit.

Az üzenetek szélesebb közönség számára történő kommunikálásához széles körű eszközök állnak rendelkezésre.

Íme néhány példa:

 

TÍPUS

LEÍRÁS

Jelszavak

Karikatúrák

Jelképek, szimbólumok

Dalok

  • Kézzel vagy géppel írott, festett, rajzolt, nyomtatott, mimika, gesztusok, akár szóban
  • A mozgalom ideológiáját direktben közvetítik
  • Hatékonyan és olcsón azonosítják a mozgalmat
  • Nehéz az ellenfél által kontroll alatt tartani

Transzparensek

Plakátok

Zászlók

Molinók

  • Titokban vagy nyilvánosan közzétett
  • Meglévő (épület-)szerkezetekre kihelyezve (falak, járdák)

Szórólapok

Nyomtatványok

Könyvek

  • Szórólapok és nyomtatványok nyilvános terjesztésben
  • Egy álláspont részletesebb kifejtése könyvben
  • Legálisan vagy szamizdat készített és terjesztett

Újságok

Magazinok

  • Az ellenfél hivatalos írásos propagandájával verseng
  • Legálisan vagy szamizdat készített és terjesztett

Rögzített zene

Rádió

Televízió

  • A szövegeik akcióra hívnak vagy a tiltakozásokon felvettek
  • Az ellenfél hivatalos elektronikus rádiód-tévés propagandájával verseng

Felirat a levegőbe Felirat a földre

  • Feliratok repülők által kihúzva
  • Ekével a földbe, homokba szántott, vagy növényekből ültetett felirat

Internet honlapok

  • Az ellenfélnek nehéz azonosítani a forrást, és ezért nehéz a kontroll
  • Gyorsan eléri a hazai és nemzetközi közönséget

Tömeges e-mail

SMS mobilról

  • Az ellenfélnek nehéz azonosítani a forrást, és ezért nehéz a kontroll
  • Gyorsan eléri a hazai és nemzetközi közönséget

Pletykák

  • A pletyka tárgyának magas fontosságúnak kell lennie a célközönség számára
  • Úgy kell észlelniük, mintha közismert tényeken vagy gyanún alapulnának

 

TIPP

Válasszátok a leghatékonyabb kommunikációs csatornát a célközönséghez!

 

FELADAT

  • Ismerjétek meg a a szélesebb közönséghez tartozó különböző kommunikációs eszközöket!

 

A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI

 

A célzott kommunikációnak három típusa létezik:

1. FEHÉR - A célzott kommunikáció szerzője pontosan beazonosítható (például a Szabad Választások Szervezet sajtóközleményei; az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának állásfoglalásai).

2. SZÜRKE - A szerző nem azonosított. A tartalmat nem lehet dokumentálni.

3. FEKETE - A célzott kommunikáció szerzője szándékosan megmásítja a személyét. Más szóval, az anyag kiadásának felelőssége valaki másra kerül, annak érdekében, hogy zavart, problémát okozzon az ellenfélnél. Ez a célzott kommunikációs forma meglehetősen kockázatos, mert alááshatja annak a hitelességét aki használja azt. Ezért, kivéve a magasan képzett kommunikációs szakértőket, nem szabad használni, kizárólag akkor, ha semmilyen más megoldás nem elérhető.

 

PÉLDA:

A hírvivők HELYES és a HELYTELEN kiválasztása a különböző közönségek számára:

Hivatkozni az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának angol nyelvű honlapjára,

és

hivatkozni olyan mezőgazdasági termelőkre, akik nem beszélnek angolul és korlátozott hozzáféréssel rendelkeznek az elektromossághoz (internethez), ugyanazon a weboldalon.

 

A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ KATEGÓRIÁI

 

A célzott kommunikációnak két fő kategóriája van, amelyek tükröződik a kommunikációs szakértő szándékában:

1) Agitáció célzott kommunikációval

2) Integráció célzott kommunikációval

 

A CÉLZOTT AGITÁCIÓS KOMMUNIKÁCIÓ

Az agitáció az emberek elégedetlenségére tapint.

Bátorítja a szélesebb közönség tagjait, hogy ellenálljanak az ellenfeleteknek, ösztönzi hogy részt vegyenek a mozgalomban, és a létrejött rendszer megváltoztatásában. A célzott agitációs (megrázkódtatás) kommunikáció arra irányulhat, hogy véget érjenek bizonyos autoritárius szabályok, vagy valamilyen más igazságtalanság vagy maga az elnyomó rendszer. Míg az agitációs üzenetek az egyéneknek címzettek, valójában a csoport magatartásán keresztül fejeződnek ki. Az egyéneket abba az irányba vezethetik, hogy részt vegyenek olyan kollektív cselekvés részeként, ami megváltoztatják a szokásaikat, azt, ahogyan a dolgokat megítélik, továbbá meggyőződésük módosítását okozza.

Az erőszakmentes példa egy fáklyás felvonulás vagy más csoportos fellépések az uralmi jelképek ellen. Azonban, az agitációs üzeneteket erőszakos, nem demokratikus csoportok is használtak, hogy megfélemlítsék és bántalmazzanak civileket, mint például Németországban a nácik alatt.

 

FONTOS

Különböztessük meg az agitációt és az integrációt!

Különbséget kell tenni a különböző célzott kommunikáció-típusok között is: Fehér, Szürke és Fekete.

 

TIPP

Az agitáció üzenetének középpontjában egyetlen személy vagy egyetlen (irány)elv áll.

 

PÉLDA

„Nyissunk egy teljesen új lapot” – a szerb társadalom felé a Milosevic után kezdődő jövőképet sugallja.

 

Az agitáció nem alkalmaz bonyolult témákat, nem hivatkozik az idealizmusra.

Az agitáció (nyugtalanság) üzenetei elsősorban az emberek érzelmeire koncentrálnak.

A veszély az, amikor félelem és gyűlölet kialakítására használják, amelyek gyakran a legkönnyebben kiváltható érzelmek.

Ezért mindig fennáll annak a veszélye, hogy az ilyen üzenetek erőszakra ösztönözhetnek.

Az erőszakmentes mozgalmaknak tisztában kell lenniük ezzel a veszéllyel, és rendkívüli óvatosságot kell gyakorolniuk felizgató (agitációs) üzenetek használatakor. Még ha a mozgalomnak nincs is szándékában, pusztító érzelmeket szabadíthatnak (f)el.

Ha egyszer csak elszabadulnak a társadalomban, egy mozgalom sem képes irányítani őket.

 

AZ INTEGRÁCIÓS CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ

Az integráció üzeneteinek célja

  • a társadalmi feszültségek csökkentése,
  • az értékek elfogadtatása és
  • a csoport, a mozgalom vagy a koalíció felhatalmazásának az elfogadtatása az elnyomás elleni küzdelemben.

Az integráció üzenetei új lojalitásokat hoznak létre vagy megerősítik a létezőket. Miközben az agitációs üzenetek rövid időtartamú akciókból állnak, az integrációs üzeneteket hosszú távú alapon továbbítjákés az alábbiakhoz kapcsolódó értékek ösztönzésére irányulnak:

  • a társadalmi és szociális stabilizáció,
  • a demokrácia,
  • a tolerancia,
  • az emberi jogok,
  • a jogállamiság és
  • a társadalom minden egyes szegmense közötti átláthatóság.

Az integrációs üzenetek arra utalnak, hogy az elnyomó rendszer alternatívájaként létezik, és hogy az állampolgárok az új társadalmi-politikai fejlemények kedvezményezettjei lesznek.

 

TIPP

Az agitáció (zavargások) megkönnyítik az embereket akcióba lendíteni, de a mozgalomnak óvatosnak kell lennie annak biztosítására, hogy az emberek döntésükkor konstruktív, és ne pusztító cselekvést válasszanak.

 

FONTOS:

Amikor agitatív (izgatottságot kiváltó) üzeneteket használtok, mindig hangsúlyozzátok a holnap Jövőképét, ami alternatívája annak, amit támadtok. Ez kövezi ki az utat a jövőbeni integrációs üzenetekhez.

 

PÉLDA:

Jól ismertek az integrációs üzenetek pozitív példái, mint például az Live Aid vagy az MTV „Free Your Mind” díja.

 

ÖSSZEFOGLALÓ

Ebben ez az oktatási egységben három különböző szempontból vizsgáltuk a célzott kommunikációt: azonosítottuk a „hírnököket”, akik képesek átadni az üzenetet a célközönségnek, és ismertettük a hírnökök néhány előnyét, illetve hátrányát.

A célzott kommunikáció három fajtáját is azonosítottuk:

  1. FEHÉR - az információ forrása átláthatóan azonosítható;
  2. SZÜRKE – az információ forrása nem azonosítható
  3. 3EKETE - az információ forrása szándékosan helytelenül van megadva.

Megjegyeztük, hogy a fekete „propaganda” nagyon kockázatos, csak nagyon ritkán és csak magasan képzett kommunikációs szakemberek által lehet felhasználni.

A kommunikációs szakembereknek azt is figyelembe kell venniük, hogy az agitációs (izgatottsággal kapcsolatos) üzenetek akcióba lépésre motiválhatják az embereket, de instabilitást és felfokozott érzelmeket is kiválthatnak. A mozgalomnak különlegesen óvatosnak kell lennie, ha agitációs üzeneteket használ.

Másrészről az integrációs üzenetek előmozdítják a stabilitást, a társadalmi kohéziót és az emberi értékeket.

Néha a mozgalmak agitációs üzeneteket használnak az emberek mobilizálására, és integrációs üzeneteket, annak biztosítására, hogy konstruktív lépések történjenek.

Weblap látogatottság számláló:

Mai: 15
Tegnapi: 3
Heti: 25
Havi: 29
Össz.: 6 818

Látogatottság növelés
Oldal: II.10 Kommunikációs eszközök
Útmutató a Stratégiai Erőszakmentes Küzdelmekhez - © 2008 - 2025 - eroszakmentes.hupont.hu

Az ingyenes honlapkészítés azt jelenti, hogy Ön készíti el a honlapját! Ingyen adjunk: Ingyen Honlap!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »