ÚTMUTATÓ A STRATÉGIAI ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMHEZ
II. TERVEZÉSI SZEMPONTOK
Oldal létrehozva: 2019-01-25
Utolsó formázás: 2019-02-26
II. 10 KOMMUNIKÁCIÓS ESZKÖZÖK
Gyorsfordítás
A KOMMUNIKÁCIÓ ESZKÖZEI. A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI, KATEGÓRIÁI
Miután a célközönség feltérképezése megtörtént, és kommunikációs célkitűzéseiteket a célközönség minden rétegére meghatároztátok, a következő kihívás az, hogyan válasszátok ki a megfelelő csatornát, amin az üzeneteteket a kiválasztott célközönségnek továbbítjátok.
Annak érdekében, hogy maximalizáljátok az üzenet tartalmának hatását a célközönségre, szükséges világosan megkülönböztetnetek a kommunikáció típusai és kategóriái közül melyek lesznek a leghatékonyabbak, hogy az üzenet eljusson a kiválasztott közönség számára.
(PÉLDÁK)
Gesztusokban és a nyomtatott kommunikációban ábrázolt szimbólumok – összeszorított ököl a falon, egy idős hölgy egy gesztusa, Szerbia, 2000. május.
"Kész!" - 1,2 millió matrica és még sok más, mint 60 tonna füzet, plakátok, kiadványok és egyéb nyomtatott anyagok a Milosevics elleni kampányban
Szerbia, 2000.
„Gotov je! 23/9/2000” („ Készen van!") és a választások dátuma – ezt az egyszerű mobiltelefonos SMS-t félmillióan küldték tovább mobiltelefon-használók a Milosevics elleni szerbiai kampány végső szakaszában.
FONTOS:
Az üzenetetek kommunikálásához különféle csatornák állnak rendelkezésre, és a mozgalom kommunikációs szakemberei választásának szelektívnek kell lennie - mindig szem előtt tartva célközönség jellemzőit.
Az üzenetek szélesebb közönség számára történő kommunikálásához széles körű eszközök állnak rendelkezésre.
Íme néhány példa:
TÍPUS |
LEÍRÁS |
Jelszavak Karikatúrák Jelképek, szimbólumok Dalok |
|
Transzparensek Plakátok Zászlók Molinók |
|
Szórólapok Nyomtatványok Könyvek |
|
Újságok Magazinok |
|
Rögzített zene Rádió Televízió |
|
Felirat a levegőbe Felirat a földre |
|
Internet honlapok |
|
Tömeges e-mail SMS mobilról |
|
Pletykák |
|
TIPP
Válasszátok a leghatékonyabb kommunikációs csatornát a célközönséghez!
FELADAT
A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ TÍPUSAI
A célzott kommunikációnak három típusa létezik:
1. FEHÉR - A célzott kommunikáció szerzője pontosan beazonosítható (például a Szabad Választások Szervezet sajtóközleményei; az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának állásfoglalásai).
2. SZÜRKE - A szerző nem azonosított. A tartalmat nem lehet dokumentálni.
3. FEKETE - A célzott kommunikáció szerzője szándékosan megmásítja a személyét. Más szóval, az anyag kiadásának felelőssége valaki másra kerül, annak érdekében, hogy zavart, problémát okozzon az ellenfélnél. Ez a célzott kommunikációs forma meglehetősen kockázatos, mert alááshatja annak a hitelességét aki használja azt. Ezért, kivéve a magasan képzett kommunikációs szakértőket, nem szabad használni, kizárólag akkor, ha semmilyen más megoldás nem elérhető.
PÉLDA:
A hírvivők HELYES és a HELYTELEN kiválasztása a különböző közönségek számára:
Hivatkozni az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának angol nyelvű honlapjára,
és
hivatkozni olyan mezőgazdasági termelőkre, akik nem beszélnek angolul és korlátozott hozzáféréssel rendelkeznek az elektromossághoz (internethez), ugyanazon a weboldalon.
A CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ KATEGÓRIÁI
A célzott kommunikációnak két fő kategóriája van, amelyek tükröződik a kommunikációs szakértő szándékában:
1) Agitáció célzott kommunikációval
2) Integráció célzott kommunikációval
A CÉLZOTT AGITÁCIÓS KOMMUNIKÁCIÓ
Az agitáció az emberek elégedetlenségére tapint.
Bátorítja a szélesebb közönség tagjait, hogy ellenálljanak az ellenfeleteknek, ösztönzi hogy részt vegyenek a mozgalomban, és a létrejött rendszer megváltoztatásában. A célzott agitációs (megrázkódtatás) kommunikáció arra irányulhat, hogy véget érjenek bizonyos autoritárius szabályok, vagy valamilyen más igazságtalanság vagy maga az elnyomó rendszer. Míg az agitációs üzenetek az egyéneknek címzettek, valójában a csoport magatartásán keresztül fejeződnek ki. Az egyéneket abba az irányba vezethetik, hogy részt vegyenek olyan kollektív cselekvés részeként, ami megváltoztatják a szokásaikat, azt, ahogyan a dolgokat megítélik, továbbá meggyőződésük módosítását okozza.
Az erőszakmentes példa egy fáklyás felvonulás vagy más csoportos fellépések az uralmi jelképek ellen. Azonban, az agitációs üzeneteket erőszakos, nem demokratikus csoportok is használtak, hogy megfélemlítsék és bántalmazzanak civileket, mint például Németországban a nácik alatt.
FONTOS
Különböztessük meg az agitációt és az integrációt!
Különbséget kell tenni a különböző célzott kommunikáció-típusok között is: Fehér, Szürke és Fekete.
TIPP
Az agitáció üzenetének középpontjában egyetlen személy vagy egyetlen (irány)elv áll.
PÉLDA
„Nyissunk egy teljesen új lapot” – a szerb társadalom felé a Milosevic után kezdődő jövőképet sugallja.
Az agitáció nem alkalmaz bonyolult témákat, nem hivatkozik az idealizmusra.
Az agitáció (nyugtalanság) üzenetei elsősorban az emberek érzelmeire koncentrálnak.
A veszély az, amikor félelem és gyűlölet kialakítására használják, amelyek gyakran a legkönnyebben kiváltható érzelmek.
Ezért mindig fennáll annak a veszélye, hogy az ilyen üzenetek erőszakra ösztönözhetnek.
Az erőszakmentes mozgalmaknak tisztában kell lenniük ezzel a veszéllyel, és rendkívüli óvatosságot kell gyakorolniuk felizgató (agitációs) üzenetek használatakor. Még ha a mozgalomnak nincs is szándékában, pusztító érzelmeket szabadíthatnak (f)el.
Ha egyszer csak elszabadulnak a társadalomban, egy mozgalom sem képes irányítani őket.
AZ INTEGRÁCIÓS CÉLZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Az integráció üzeneteinek célja
Az integráció üzenetei új lojalitásokat hoznak létre vagy megerősítik a létezőket. Miközben az agitációs üzenetek rövid időtartamú akciókból állnak, az integrációs üzeneteket hosszú távú alapon továbbítjákés az alábbiakhoz kapcsolódó értékek ösztönzésére irányulnak:
Az integrációs üzenetek arra utalnak, hogy az elnyomó rendszer alternatívájaként létezik, és hogy az állampolgárok az új társadalmi-politikai fejlemények kedvezményezettjei lesznek.
TIPP
Az agitáció (zavargások) megkönnyítik az embereket akcióba lendíteni, de a mozgalomnak óvatosnak kell lennie annak biztosítására, hogy az emberek döntésükkor konstruktív, és ne pusztító cselekvést válasszanak.
FONTOS:
Amikor agitatív (izgatottságot kiváltó) üzeneteket használtok, mindig hangsúlyozzátok a holnap Jövőképét, ami alternatívája annak, amit támadtok. Ez kövezi ki az utat a jövőbeni integrációs üzenetekhez.
PÉLDA:
Jól ismertek az integrációs üzenetek pozitív példái, mint például az Live Aid vagy az MTV „Free Your Mind” díja.
ÖSSZEFOGLALÓ
Ebben ez az oktatási egységben három különböző szempontból vizsgáltuk a célzott kommunikációt: azonosítottuk a „hírnököket”, akik képesek átadni az üzenetet a célközönségnek, és ismertettük a hírnökök néhány előnyét, illetve hátrányát.
A célzott kommunikáció három fajtáját is azonosítottuk:
Megjegyeztük, hogy a fekete „propaganda” nagyon kockázatos, csak nagyon ritkán és csak magasan képzett kommunikációs szakemberek által lehet felhasználni.
A kommunikációs szakembereknek azt is figyelembe kell venniük, hogy az agitációs (izgatottsággal kapcsolatos) üzenetek akcióba lépésre motiválhatják az embereket, de instabilitást és felfokozott érzelmeket is kiválthatnak. A mozgalomnak különlegesen óvatosnak kell lennie, ha agitációs üzeneteket használ.
Másrészről az integrációs üzenetek előmozdítják a stabilitást, a társadalmi kohéziót és az emberi értékeket.
Néha a mozgalmak agitációs üzeneteket használnak az emberek mobilizálására, és integrációs üzeneteket, annak biztosítására, hogy konstruktív lépések történjenek.