ÚTMUTATÓ A STRATÉGIAI ERŐSZAKMENTES KÜZDELEMHEZ
III. SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI MEGFONTOLÁSOK ALAPTANFOLYAM
Oldal létrehozva: 2019-03-20
Utolsó formázás: 2019-03-20
III. 12 A DILEMMA AKCIÓK
Gyorsfordítás
A dilemma akciók az ellenfelet olyan helyzetbe hozzák, amiben
a) engednie kell az erőszakmentes mozgalom követelésének, vagy
b) olyan módon kell fellépnie, ami vállalhatatlan a saját támogatói előtt és károsítja a közképét.
Történelmileg a dilemma akciók nagyon fontosnak bizonyultak az erőszakmentes mozgalmak számára.
Gyakran használatosak:
Fontos, hogy a dilemma akciók
Továbbá minél nagyobb az erőszakmentes aktivisták dilemma akciójának a népszerűsége, annál nagyobb a dilemma az ellenfelednek.
FELADAT
A dilemma akciók az ellenfelet olyan helyzetbe hozzák, ahol bármilyen intézkedés, amit tesznek, negatív eredménnyel jár. Ezekkel az akciókkal az erőszakmentes stratégák megpróbálnak az ellenfélnek egy „veszít-veszít” helyzetet kialakítani.
Három fő eleme van a dilemmáknak:
1. Olyan kérdés létrehozása vagy azonosítása, amely jelentős a közösség számára, és aminek a révén az emberek összegyűlnek. A leghatékonyabb kérdések általában a kormányzati tilalmakhoz vagy politikákhoz kapcsolódnak, amelyek behatolnak az emberek magánéletébe vagy széles körben elterjedt pletykák és személyes provokációk népszerűtlen személyekről, akik támogatják az ellenfeledet.
2) A cselekvés tervezése.
3) A cselekvés végrehajtása és az eredmény ismertetése.
1. VÁLASSZ KI EGY KÉRDÉST
2. TERVEZD MEG AZ AKCIÓT
3. HAJTSD VÉGRE (ÉS ISMERTESD – a szerk.) AZ AKCIÓT
PÉLDA
A Sómenet a dilemma akció zseniális példája.
1930 márciusában indította el kampányát Mohandas Gandhi a brit gyarmati megszállás ellen, az indiai függetlenségi küzdelemben. A só előállításához csak a tengervíz elpárologtatása szükséges, és a sómaradvány összegyűjtése. A britek olyan törvényeket fogadtak el, amelyek a sótermelés kontrolljával biztosítottak irányítást az iparág felett, és ez lett a gyarmati kormány adóbevételeinek fő forrása. Amikor Gandhi tömeges ellenállást szervezett a brit Sótörvénnyel szemben, a brit kormány azzal a dilemmával szembesült, hogy miként reagáljon. Ha a brit megszállók letartóztatnák Gandhit és másokat a Sótörvény megszegése miatt – nevetségesnek tűnnének, ha valami olyan egyszerű és alapvető dolog miatt, mint a só, ami mindenki életét érinti, tennének elnyomó intézkedéseket. Ez károsíthatja a legitimitásukat és hősöket csinál az aktivistákból. Azonban, ha nem tesznek lépéseket a Sótörvény megszegői ellen, nemcsak a só monopóliumát és az adóbevételeket veszítik el, hanem több millió ember szemében, akik felett uralkodni próbáltak, a hatalmukat is.
PÉLDÁK DILEMMA AKCIÓKRA
Egy másik példa a dilemma akcióra a „Gazda Kalap”akció volt, a burmai ellenzék részéről. A gazda kalap a Nemzeti Liga a Demokráciáért Párt (a Nobel-békedíjas Aung San Suu Kyi vezetésével) szimbóluma volt az 1990. májusi választásokat megelőző kampány során.
Az erőszakmentes cselekvés egyszerűen egy kalap viselése volt, amelyet a rezsim tiltott, mint „felforgatót”, megjelenítve a dilemmát az uralkodó katonai hatóságnak (SLORC – State Low and Order Restoration Council / A Rend és Jog Helyreállításának Állami Bizottsága – a szerk). Ha az SLORC letartóztatta az embereket, mert közösen viselnek egy kalapot, akkor további hitelességet veszítene a Burmaiak előtt. De ha az SLORC nem tesz semmit, és megengedi, hogy az emberek a kalapot büntetés nélkül viseljék, akkor a lakosság nyíltan ellenezheti a rezsimet!
Az Egyesült Államok Polgárjogi Mozgalmában, Nashvilleben, Tennessee-ben (és más városokban), feketék és mások, akik támogatták őket, megsértették a tilalmat, ami felszólította őket, hogy éttermekben és áruházak étkezőiben a kijelölt helyekre üljenek, és ott fogyasszanak. Ez az erőszakmentes közvetlen cselekvés, amelynek célja nemcsak a helyi hatóságok és vállalkozások számára volt dilemma, hanem annak a mítosznak a visszafordítása is, hogy minden fehér ember támogatná a faji szegregációt. A folyamatban számos ülést tartottak, az ebédelőket megzavarták és a vállalkozások pénzt veszítettek. A média érdeklődése nőtt, amikor a rendőrség megfélemlítést és a polgárokkal szembeni erőszakot alkalmazott, és száz bátor afroamerikai diákot és fehér támogatóikat letartóztatták. Tiltakozó táviratok kezdtek özönleni az ország minden tájáról, köztük olyan hírességektől, mint Harry Belafonte énekes és a korábbi First Lady Eleanor Roosevelt. Nashville polgármestere szembesült a dilemmával. A diákok fogva tartása érzékenyen érintette a város hírnevét, olyannyira, hogy inkább lehetővé tették a szegregációs törvények megszakításáért folytatott tiltakozást. Végül a mozgalom nyert és az étkezdék integrálódtak.
(Szerbiában - a szerk.) Ebben a cselekvésben az aktivisták Szlobodán Milosevics arcképét egy nagy benzines hordóhoz tűzték egy központi helyen, Belgrádban. Az emberek egy nagy ütővel rácsaphattak az arcra, a hordóba dobott néhány „fillér a változásért” befizetése ellenében. Több, mint háromszázan vettek részt a hordó megütésében, akik közül 10 főt letartóztattak, a hordóval együtt.
Ezeknek az akcióknak a célja – a világ különböző részeiben és különböző küzdelmek esetén – dilemma volt az ellenfél számára, amikor politikái nem feleltek meg az emberek széles körben elfogadott meggyőződésének vagy akaratuknak (például annak, hogy képesek az óceánból sót szerezni beavatkozás nélkül, vagy kalapot viselni, vagy ebédlőben leülni, vagy szabad vélemény-nyilvánítással rendelkezni). Ezen és ezeken keresztül más dilemma akciókkal a stratégák arra kényszerítették ellenfelüket, hogy kockáztassák a támogatás elvesztését vagy az erőszakmentes ellenzék igényeinek megadása vagy megtagadása által.
Szerbiában 1999-ben az erőszakmentes ifjúsági mozgalom, az OTPOR, utcai színházzal nevetségessé tette a diktátort, Szlobodán Milosevicset és népszerűtlen feleségét, Mirjana Markovicsot. Ez nyilvánvaló dilemma elé állította a rendőrséget, akik két kedvezőtlen választási lehetőséggel szembesültek - ártalmatlan, népszerű fiatalokat tartóztatnak le, akik az embereket nevettetik, vagy arra utasítják, hogy hagyják abba a diktátor és családjának „megalázását”.
KÉP - Hírességek, az „ököl” jelet mutatva – OTPOR plakát az 1999 végi kampányból, amint ismert szerbiai színészek az öklükkel üdvözlik az ellenállás jelképét!
A DILEMMA AKCIÓ TERVEZÉSI LÉPÉSEI
AZ ELSŐ LÉPÉS a dilemma-akció megtervezése, megvizsgálva az ellenfél rendelkezéseit, amelyek korlátozásokat tartalmaznak a lakosság mindennapi tevékenységére. Minél személyesebbek és tolakodóbbak a korlátozások, annál nagyobb lesz a dilemma az ellenfél számára.
A MÁSODIK LÉPÉS azonosítani azokat a szabályokat, amelyek szemben állnak a széles körben elterjedt meggyőződésekkel, még az ellenfél támogatói között is.
A HARMADIK LÉPÉS, hogy kitaláljatok egy olyan akciót, ami az ellenfelet abba a helyzetbe hozza, amiben vagy az erőszakmentes követeléseket teljesíti, vagy népszerűtlen szankciókat kell végrehajtania.
Az elnyomó rendszeren belül nagyon népszerűtlen személyek kiválasztásával (például a „Dime for Change" példa), személyre szabva a dilemma akciót, lehet, hogy az ellenfél nagyobb valószínűséggel erőteljesen reagál, de az ellenfeled reakciója még kevésbé tűnik majd legitimnek. Ugyanakkor a népszerű személyek megnyerése (színészek, sportolók, helyi közösség vezetői – szóval „celebek”) hogy vegyenek részt ebben az akcióban, növeli a siker esélyeit. Az emberek azonosítják a köztiszteletben betöltött szerep-modelleiket, és ha ezek a személyiségek előlépnek, az emberek általában követik.
Az ismert szerb színész, Voja Brajevic előadása nagyon népszerű volt a Szerb Nemzeti Színházban, 1999 végén. Ekkor a szokásos jelmezét az OTPOR mozgalom ököl emblémás pólójára váltotta!
A szimbólum nyilvános viselését szigorúan tiltották, de a rendőrség túlságosan zavarodott volt ahhoz, hogy közbeavatkozzon. Napokkal később színészek és zenészek ismételték meg ezt, szerte Szerbiában, bátor személyes példákat mutatva az átlagos polgárok számára, akiket - egészen addig – rendszeresen letartóztattak, mert ezt a szimbólumot nyilvánosan viselték, és ezért féltek kockáztatni.
Ez a példa azt mutatja, hogy
a kreatív és jól megtervezett cselekvés növeli az ellenfelek beavatkozási költségeit, és csökkentik az engedetlenség kockázatait és költségeit a hétköznapi emberek számára.
A dilemma fellépés NEGYEDIK LÉPÉSE vagy „utómunkálata” az, hogy az ellenfél válaszát felhasználva – a lehető legszélesebb nyilvánossághoz fordulunk, hogy ösztönözzük az embereket az erőszakmentes mozgalom támogatására. A stratégáknak a nyilvánosság elé kell vinniük az ellenfél intézkedésének elmaradását, VAGY ügyefogyott, esetleg elnyomó reakciójukat, amikor egy erőszakmentes csoport megsérti egyik törvényüket. Ha lehetséges, akkor a média ügyes használata a legjobb megoldás erre.
TIPP
Annak érdekében, hogy hatékony dilemma akciót tervezzünk, a legfontosabb lépés a megfelelő téma kiválasztása.
GYAKORLAT
PÉLDA DILEMMA AKCIÓKRA
PÉLDA
Kormányok általában nem teszik lehetővé az embereknek, hogy politikai véleményt nyilvánítsanak, még akkor sem, ha az egy ruhadarab viselését jelenti.
PÉLDA
Egy országban az emberek túlnyomó többsége az hiszi, hogy mindenkinek joga van sót készíteni vagy farmer kalapot viselni.
GYAKORLAT
AZ ELLENFÉL AKTUÁLIS ÁLLÁSPONTJA |
DILEMMA AKCIÓ |
„SZÉLES KÖRŰEN OSZTOTT MEG-GYŐZŐDÉS” |
Cenzúra |
Buddhista irodalom megjelentetése |
Az embereknek joguk van irodalmat olvasni |
Gyülekezési tilalom |
Nagy csoportokba rendeződés, mint temetések vagy sport mérkőzések |
Az embereknek joguk van összegyűlni |
Kijárási tilalom |
Csoportos szabélysértés |
Az enbereknek joguk van bármikor a házaikon kívül tartózkodni |
Tervezz meg két dilemma akciót!
Rajzolj egy táblázatot három oszloppal. A bal oldali oszlopban azonosítsd és sorold fel a legnehezebb problémákat, amelyekkel az emberek közvetlenül szembesülnek az ellenfél politikája miatt.
Ezután a jobb oldali oszlopba írd le az embereknek ezekkel a politikákkal ellentétes, és széles körben elterjedt meggyőződését.
A középső oszlopban, dolgozzatok ki egy „dilemma akciót”, ami az emberek széles körben elterjedt meggyőződése alapján ellentétes a népszerűtlen politikákkal.
Az ellenfélnek válaszolnia kell. Lehet, hogy nem tesz semmit, vagy népszerűtlen szankciókat hoz.
Fontos megjegyezni, hogy ha az ellenfél úgy dönt, hogy nem tesz semmit válaszként egy dilemma akcióban, azt a mozgalom győzelemnek nyilváníthatja, ami erősíti a mozgalmat, és lehetővé teszi további célok elérését.
Néhány dilemma akció is képes növényi magjaiként elültetni ellenzéki vagy erőszakmentes alternatív intézmények és szervezetek létrejöttét, mint például egy kiadó vagy egy független média.
ÖSSZEFOGLALÓ
A „dilemma akciók” azt a helyzetet jelentik, amikor az ellenfél akár válaszol a mozgalom akciójára, akár nem, mindkettő kedvezőtlen. A dilemma akciók, legyenek taktikaiak vagy stratégiaiak, különösen körültekintő tervezést igényelnek olyan kérdésekben, amelyek az ellenfelet az emberek széles körű meggyőződésével vagy akaratával helyezi szembe.
A dilemma akció céljai lehetnek az elnyomó tilalom, törvény vagy társadalmi gyakorlat. A dilemma akció célpontjának személyre szabása, különösen a népszerűtlen vezetők ellen, az ellenfeled még nehezebb helyzetbe hozza.
Ahhoz, hogy hatékony legyen, a dilemmáknak széles körben kell ismerteknek lenniük a lakosság előtt, és a lakosság széles körének részvételét igényli. Az is segíthet, ha a vezetők népszerű ellenzékiek vagy hírességek.
Történelmileg a dilemma akciók nagyon fontosaknak bizonyultak az erőszakmentes mozgalmak számára. Gyakran használták a politikai tér bővítésére és arra, hogy a mozgalmaknak kisebb győzelmeket hozzon, amelyek segítenek nekik lendületbe kerülni és sikertörténetet építeni.